Australië part 1

Australië

GELUKKIG NIEUWJAAR LIEVE MENSEN!! Het heeft even op zich laten wachten, maar hier ben ik dan!

Het is hier, fantastisch, anders, leuk, eenzaam af en toe, maar vooral genieten. Australië is een prachtig land, warm, veel strand, mooie natuurgebieden, wat minder cultuur aan de oostkust, maar dat is nu ook wel even prima. Ik ben hier alweer bijna 4 weken! De tijd vliegt echt voorbij en soms weet ik niet meer wat ik twee dagen daarvoor gedaan heb. Ik ontmoet een heleboel mensen, maar het is nooit zo hecht als in Nieuw Zeeland, omdat je mensen vaak maar 1 of 2 dagen ziet en dan reizen zij door of ik ga zelf weg. Ik heb gemerkt dat iedereen vanwege Kerst en Oud en Nieuw van Cairns richting Sydney reist en laat ik nou net de andere kant op gaan. Dat is jammer, maar dat maakt de reis niet minder leuk.

SYDNEY

Sydney

Mijn vliegtuig uit Nieuw Zeeland landde in Sydney. De douane is echt zo streng als in het tv-programma Border Security en zo bevond ik me opeens op de quarantaine afdeling. Of ik geen aarde meenam onder mijn schoenen. Op het moment dat ik het vliegveld verliet, voelde ik dat ik Nieuw Zeeland ver achter me had gelaten. Er waaide een zwoele wind en even waande ik me in Thailand toen er een groep Aziatische buschauffeurs op me af kwam stormen om me mee te sleuren naar een shuttlebusje richting de stad. Gelukkig ben ik niet perongeluk in Bangkok uitgestapt en kwam ik keurig netjes aan bij mijn hostel voor de komende dagen: Wake Up!

De volgende dag besloot ik rustig aan te doen en mezelf te gaan oriënteren. Wat wil ik doen deze reis en hoe ga ik dat aanpakken? Ik begon de Lonely Planet te lezen onder het genot van pannenkoeken met aardbeien. Ik weet dat Sydney duur is, maar de supermarkt was van latere zorg. Al snel had ik een planning in mijn hoofd en ik ben wat gaan rondneuzen bij de reisbureau’s over mijn opties. En het is gelukt! Voor een redelijk bedrag (mijn bankrekening zei wel even au) ga ik een paar fantastische tours maken, waaronder een 6-daagse tocht door the outback en slapen onder de sterren.

In Sydney had ik afgesproken met de Zweedse Ylva en Maria, die ik in NZ heb leren kennen en we hebben flink wat tijd samen doorgebracht. We maakten een lange wandeling langs de stranden rondom Sydney, luierden op Bondi Beach en ontdekten het uitgaansleven (DUURRR). Ik ging met mijn hostel op een stadstour door de beroemde tuinen en ja, natuuurlijk zag ik het Opera gebouw. Wisten jullie dat het eigenlijk drie losse gebouwen zijn in plaats van één geheel? In Chinatown kocht ik goedkoop groente en fruit (al die burgers en pizza’s in NZ hebben me geen goed gedaan) en op zaterdagavond ging ik met een groep jongens naar Darling Harbour waar alvast een voorproefje op het nieuwjaarsvuurwerk werd gegeven. Impressive. Het straattheater na afloop was ook genieten. De volgende dag ontmoette ik Louise. Zij woont in Sydney en is bevriend met een vriendin van mij uit Nederland (Hoi Adinda!) Ze liet me haar favoriete plekjes zien in de stad en ik ontdekte hoe goedkoop sushi hier is. ‘s Avonds ging ik naar Tropfest, een gigantisch festival waar ze korte films toonden. Het was een heerlijke avond, de wijn smaakte goed en de mensen waren fijn. Wel een rare gewaarwording dat ik Belgen beter versta in het Engels dan in het Nederlands.

Sydney voelde een beetje als thuiskomen. Als een vis in het water vond ik er mijn weg. Ik hou geloof ik het meest van grote steden. Nee pap, geen zorgen, ik kom heus wel naar huis.

DE GREYHOUNDBUS & BYRON BAY

Het moment dat ik in de Greyhoundbus stapte, begon er een nieuw avontuur. Deze bus is felrood en brengt backpackers van het ene punt naar het andere. That’s it. Ze zetten je af en dan moet je het zelf uitzoeken. Ik nam de nachtbus van Sydney naar Byron Bay (12 uur rijden, geen pretje). Ik wilde eerst tussendoor nog stoppen, maar heb mezelf voorgenomen dat ik liever langer op één plek blijf dan continu mijn rugzak in te moeten pakken. Dus stond ik de volgende ochtend om half 8 in Byron Bay met de Lonely Planet in de hand op zoek naar het hostel dat mij was getipt. Gelukkig is Byron klein en had ik Main Beach Backpackers zo gevonden. Ik checkte in en kwam terecht op een 16-persoonskamer. Oeps, niet helemaal goed opgelet. Ik ging snel douchen en viel daarna in de zon in slaap. Nog een keer oeps voor mijn verbrande gezicht toen ik wakker werd.

Byron Bay is een heel erg relaxt surfdorpje, met een heleboel hippies. Ik had de pech dat ik in hostelkamer zat met alleen maar tieners die wiet rookten, dus ik voelde me niet echt thuis. Ik had wel besloten om lekker mijn eigen ding te doen, dus maakte ik een lange wandeling richting de vuurtoren, zag ik géén dolfijnen, ging ik op zoek naar een nieuwe bikini en deed ik een yogales van 2 uur met uitzicht op het strand. Ik voelde me na afloop heel gelukkig en zen. Ik besloot een dagtour te maken naar het dorpje Nimbin, waarvan ik dacht dat het een artistiek dorpje was. Het bleek een lange straat te zijn, waar vooral wiet en koekjes met hasj te koop zijn. Ik voelde me plotseling heel oud tussen al 18/19-jarigen die hun halve budget uitgaven aan de illegale koekjes. Er was gelukkig wel een grappig onzin museum, waarin ik mijn tijd kon doorbrengen. De laatste avond in Byron belandde ik op een huisfeestje met een paar Italiaanse backpackers. Ik ontmoette een heleboel locals, wat een hele verademing was na alle tieners in mijn hostel. Meestal merk je leeftijdsverschillen totaal niet, maar iedereen in mijn hostel had zo’n andere kijk op hun reis dat ik blij was dat ik door ging naar Brisbane.

BRISBANE

Kangeroo

Hoe fijn ik de stranddorpjes ook vind, het is altijd weer genieten als ik in de grote stad kom. Ik besloot wat langer in Brisbane te blijven dan gepland, omdat ik geen zin had om weer te verkassen. Samen met de Braziliaanse Mayla ging ik naar Lone Pine, waar meer dan 100 koala’s wonen en waar je kangeroo’s kunt voeren. Wisten jullie dat koala’s onwijs zacht zijn en dat ze de hele dag door stoned zijn door de bladeren van gumtrees die ze eten? Ik snoof een heleboel cultuur op in het museum voor moderne kunst, met een bizarre tentoonstelling vol namaakdieren in een grote zaal. En verder zoals een museum voor moderne kunst hoort te zijn. Vreemd, maar wel onwijs leuk. Ik bracht heel wat uurtjes door bij the lagoon, een namaakstrand met meertje, waar je veilig kunt zwemmen. Ik dronk iced chocolatemilk
(Mjammie!) en belandde samen met Mayla in een kerstparade met kerstman met echte rendieren, een kerststal met echte kamelen en de hele voorstelling van De Notenkraker kwam voorbij. Het is bizar om al deze kersttaferelen mee te maken terwijl je in je zomerjurkje loopt te zweten. Het voelt absoluut niet aan als kerst. Daarbij is kerst hier onwijs groot, te vergelijken met de intocht van Sinterklaas. Één groot feest. Heel leuk om eens mee te maken! Ik heb in Brisbane niet heel veel gedaan, behalve heerlijk rondstruinen door de stad en rustig aan te doen.

Toen ik mijn broer vertelde dat ik op reis ging, vroeg hij: wat ga je dan in godsnaam doen? Op zoek naar jezelf? Ik antwoordde heel stoer dat ik puur voor het avontuur en het ontdekken ging, maar natuurlijk kom ik mezelf hier tegen. Zo worstel ik met de gedachten dat ik alleen maar leuke dingen moet doen en iedere dag onder de mensen moet zijn. Maar jeetje, in Nederland zou ik gek worden als ik íedere dag íets moest doen. Dat kan niet. En dus probeer ik die gedachte los te laten. Ik hóef niet iedere dag iets spectaculairs te doen met iemand. Lekker alleen door de stad lopen of de hele dag in bed liggen met een boek. Ik voel me daar soms schuldig over, maar het mág, het is immers míjn reis. Die nog 6 maanden duurt. Dus vond ik het prima om de afgelopen dagen dingen alleen te doen. Ik heb niet altijd de behoefte aan feest en de hele dag mensen om me heen. Toch is het lastig als er iets mis gaat of je bent moe, om niet in negatieve gedachten te blijven hangen en te denken dat je maar beter naar huis kunt gaan. Gelukkig ben ik die gedachten tot nu toe altijd weer te boven gekomen en wil ik nog langer niet naar huis!

NOOSA

Mijn volgende stop: surfdorp Noosa. Ik had hier goede verhalen over gehoord en besloot ook hier wat langer te blijven. Ik had afgesproken met de Ierse meiden met wie ik het zo onwijs leuk heb gehad in Nieuw Zeeland en het was een hele verademing om eindelijk weer met mensen te zijn die ik ken. We huurden een auto en reden naar de beroemde Steve Erwin Zoo, wat echt zijn geld niet waard is. Er zijn niet eens aapjes of olifanten. Gelukkig wel weer veel koala’s. We vierden Emma’s verjaardag met chocolademuffins en gingen uit dansen in de stad. Helaas bleven de meiden maar 1,5 dag en moest ik de volgende dag wel even slikken toen ik weer afscheid moest nemen. Ik kan er niet aan wennen. Gelukkig ontmoette ik diezelfde dag Sophia, een Duits meisje, 18 jaar, en ze reist alleen. Ik vind het onwijs knap! We maakten een tour door het regenwoud van Noosa, wat heel gaaf was (en ook erg warm! Hoe noordelijker je gaat, hoe heter en benauwder het wordt! Pfoeh) en we brachten de hele dag door op het strand. Ondanks de factor 50 die ik trouw smeer, begin ik een behoorlijk kleurtje te krijgen! In het weekend was er een muziekfestival in ons hostel, wat gratis barbecues betekende, een groot feest en veel nieuwe mensen. Het mooie van alles was dat het een silent disco was (iedereen luistert dan naar de muziek door koptelefoons), zodat degenen die gewoon wilden slapen geen last hadden van harde muziek. Ik vond Noosa één van de fijnste plekken om te zijn. Veel gelijkgestemde mensen, mooie stranden en een goede sfeer.

RAINBOWBEACH & FRASER ISLAND

Fraser

Om op het grootste zandeiland ter wereld, Fraser Island, te komen, moet je eerst naar Rainbow Beach. Daar is absoluut niets te doen, er staan drie hostels naast elkaar, er is een straat met een hele dure supermarkt, wat eettentjes en er is geen telefonisch bereik(horroorrrr ;) ) Er is dan wel weer een prachtig strand met verschillende kleuren zand (vandaar de naam). Ik kreeg een kamer 5 minuten lopen van het hostel in een afgelegen bungalow, wat ik een beetje naar vond, omdat het ‘s avonds heel donker en stil was. Ik ging lekker eten met een stel Schotse meiden en vroeg naar bed, omdat ik de volgende ochtend naar Fraser zou gaan! Om half 8 stond ik bepakt en bezakt klaar om te vertrekken, maar er was niemand om me op te halen. Toen ik na een half uur een beetje paniekerig opbelde, bleek dat de buschauffeur me vergeten was!! Ik moest heel hard huilen, want het was de dag van kerstavond en ik wilde absoluut niet in Rainbow Beach zijn. Helaas konden ze niets anders doen dan me de volgende dag ophalen en me een deel van mijn geld teruggeven. Stomtoevallig kwam ik Sophia tegen, mijn reddende engeltje, en we hadden een hele luie dag en kookten een super uitgebreid kerstmaal, met toetje en wijn, dat we verslonden samen met twee aangenaam ogende kerstmannen van een jaar of 25 ;) ).

De volgende dag, Eerste Kerstdag, werd ik gelukkig wél opgehaald en reden we door naar Fraser Island. Ik ontmoette onmiddellijk Evy, een Italiaans meisje. Zij zou ook drie dagen blijven, dus werden we meteen reisbuddy’s. Fraser heeft geen verharde wegen, alleen maar zand, waardoor alle voertuigen die het eiland op gaan 4wheeldriven moeten zijn. De bus schommelt, hobbelt en je zit vaak met je hoofd tegen het plafond aan. Hilarisch. Onze eerste stop was Lake McKenzie. Een prachtige meer, met het fijnste zand dat ik ooit gezien heb. Helaas besloot de bus er mee op te houden, waardoor we maar liefst 7 uur bij het meer doorbrachten, zonder eten. Merry Christmas! Gelukkig smaakte ons kerstmaal toen we eenmaal in ons hostel waren fantastisch en kregen we zelfs allemaal een klein cadeautje van de buschauffeur, erg attent! De tweede dag was erg geslaagd. We klommen naar een uitkijkpunt, met prachtig uitzicht over het eiland, zwommen in the champagnepools en in het altijd frisse Elycreek. Ik ben flink verkleurd op het eiland door alle zon en het zwemmen in de meren. Zwemmen in de zee kan niet, vanwege sterke stroming en haaien die in laag water hun eten zoeken. Helaas mislukte de derde dag ook toen de airco het begaf en we niet verder konden rijden in een bus waarin het 40 graden was. Gelukkig konden we afkoelen in een meertje, maar de buschauffeur was flink boos op de organisatie en dankzij hem krijgen we een flink deel van ons geld terug! Scheelt weer :-)! In de avond werden we rozig en met gebruinde gezichten naar de veerpont gebracht, terug naar het vaste land. Ondanks alles dat mis ging, was het een hele fijne kerst. Leuke mensen, veel eten, fijne strandjes! Ik hecht toch het meest aan de ontmoetingen met fijne mensen, dat maakt een tour geslaagd, niet of we vaststaan op een zandweg of wegsmelten in 40 graden :).

AIRLIE BEACH & WHITSUNDAYS

Vanuit het dorpje Hervey Bay reisde ik met de nachtbus naar Airlie Beach. Gelukkig ben ik ervaren in het slapen in het openbaar vervoer, dus voelde ik me 13 uur later nog behoorlijk fit. Met mijn volle backpack checkte ik in bij de boot die me maar Whitsundays zou brengen, 3 dagen, 2 nachten, geen douche. Ik pakte een kleine rugzak in en begon aan een wandeling van een kwartier op weg naar de pier, waar mijn catamaran vertrok. Ik moest wel even slikken bij aankomst, 2 families met kinderen tussen de 16-20, 2 koppels en 2 meiden en 2 jongens die samen reizen. Ik was de enige backpacker die alleen reist. Gelukkig kon ik het al snel goed vinden met iedereen en bleken de dagen fantastisch te zijn. Ik vind het heerlijk om op het water te zijn en rond te varen. Snorkelen ging me iets minder goed af (al dat leven ónder water, ieks!) en ik besloot ook om niet te gaan duiken. Ik zou waarschijnlijk zo panisch worden dat het voor de anderen niet meer leuk is. De nachten in de cabine waren warm en de eerste ochtend besloot ik om om 5 uur mijn bed uit te gaan en naar de prachtige zonsopgang te kijken. De tweede nacht sliep ik buiten onder de sterren. Ik heb nog nooit zoveel (vallende) sterren gezien. Het was heerlijk. Prachtige natuur, heerlijk weer, af en toe een duik in zee! Ik kon nog wel weken op die boot blijven. En iedereen was zo lief, alsof we één grote familie waren. Toen ik de boot verliet, voelde ik me wel weer even heel verdrietig, maar gelukkig was daar weer mijn engeltje Sophia.

Sophia heeft het zwaar. Met haar 18 jaar is ze eigenlijk nog helemaal niet toe aan reizen en ze gaat na Cairns dan ook naar huis. Gelukkig kan ik voor haar ook een reddende engel zijn en brengen we haar laatste week samen door. In Airlie Beach zelf was niet zo veel te beleven. Er is een lagoon waar je kunt zwemmen, omdat er te veel kwallen in de zee zijn en daarom brachten we onze tijd vooral lezend en zonnend door op het strandje. We aten ijsjes en praatten heel veel over onze reis en onzekerheden. Toch bijzonder dat dat met zo’n leeftijdsverschil prima gaat.

Oud en Nieuw was fantastisch. De Braziliaanse Mayla was ook naar Airlie Beach gekomen en we dronken wijn op het strand tot twaalf uur, toen het vuurwerk losbarstte. We vielen elkaar gillend in de armen, proostten op het goede leven en gingen toen naar de club waar alle backpackers zich verzameld hadden. Het was één groot feest en ik had me dan ook geen betere jaarwisseling kunnen indenken.

EN NU?

En nu? Nu ben ik op weg naar mijn laatste stop aan de Oostkust, Cairns. Daarna vertrek ik naar het midden van Australië om van daar uit richting het zuiden te gaan. Eindelijk wat cultuur snuiven, want dat is ver te zoeken aan de Oostkust. Het is ontspannen, genieten, nieuwe mensen ontmoeten en lang leven de lol, maar ik ben blij om straks even iets anders te doen.

Lieve mensen, ik wil jullie heel erg bedanken dat jullie zo meeleven en meegenieten. Dat doet me goed. Een heleboel lieve groetjes vanuit hier! Ik denk aan jullie.

admin

6 Comments

1. Lieve Lotte,

Ik ben onwijs trots op je en wat kan je heerlijk schrijven! Maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat Marleen dit zou ondernemen…ik vind het een heel avontuur hoor, maar geniet Lotte, want dit doe je misschien nooit meer. Maak er een mooi nieuw jaar van! Ik wens jou alle geluk van de “wereld” in liefde en gezondheid xxx

2. Wat een heerlijk verhaal <3 echt genieten!
    Je mag zeker trots op jezelf zijn dat je dit allemaal alleen doet en dat je er ook bewust voor kan kiezen om een dag niks te doen! <3

3. Heerlijk verhaal weer, ik ben blij dat je zo aan het genieten bent. <3 en voel je niet schuldig om een paar dagen niksen, je lichaam en geest hebben dat echt nodig! XXX

4. Lottee!!!
    Wat schrijf je prachtig net als je avontuur!
    Ik, die dit nooit alleen zou durven, ga toch bijna twijfelen om ook zo’n avontuur te beleven. Wat een ervaring. :) Geniet ervan en doe inderdaad lekker wat jezelf wilt of dat nou alleen de stad onderzoeken is of nieuwe mensen leren kennen. Xx

5. Geweldig Lotte! Leuk om te lezen. Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende bericht!
    Groetjes, Chantal

6. Wauw eindelijk de tijd gevonden om je prachtige verhaal te lezen :) wat een fantastisch begin van 2014!!! Blijf genieten en ik kijk enorm uit naar je volgende verhaal love you xxx